Színpadon a tudomány – DTH 2022

Nagyszabású esemény színhelye volt iskolánk tornaterme 2022. ápr. 13-án. Első ízben szerveztük meg a Színpadon a tudomány c. rendezvényünket, melyből szeretnénk hagyományt teremteni.

A rendezvény nem titkolt célja a tudományok szépségeinek, érdekességeinek bemutatása és az érdeklődés felkeltése volt.

A felkészülés időszaka már januárban elkezdődött. Akkor már körvonalazódott, hogy minden osztály az általa választott tudományterületet mutatja majd be, így különböző miniprojektek szerveződtek minden szinten. Az osztályközösségek a tudomány szinte minden területét lefedve kezdtek neki a munkának. Ahhoz, hogy kellő információt szerezzenek:

  • ellátogattak a Csodák Palotájába,
  • részt vettek a Kerekasztal színház “Törless iskolaévei c. előadásán,
  • filmet forgattak, újságcikket írtak, rádiófelvételt készítettek a Bűvösvölgy alkotótermeiben,
  • történelmi eseményeket dolgoztak fel modern technológiával,
  • vicces betűket, színpadi kellékeket készítettek,
  • mesét írtak a környezetvédelem témakörében,
  • érdekes kutatások aktív résztvevőivé váltak,
  • színházi előadásra készültek,
  • Rubik kocka kirakó versenyre készültek, 
  • drónokat táncoltattak, microbiteket programoztak,
  • polgártáncot jártak …

A készülődés képeit közösségi oldalunkon jelenítettük meg:

 

Pályázati felhívásaink is megjelentek az iskola közösségi oldalán:

 

 

A  tudományok kapuja csalogatva várta az érdeklődöket.  Az iskola lakói a kapun áthaladva  egy másik világba csöppenve tapasztalhatták meg a természet-, a társadalom-, a bölcsészettudományok  és nem utolsó sorban a művészet csodáit. Minden érzékszervre hatni akartak a szervezők, így az összes miniprojekt produktuma kiállításra került, mellyel csodás köntesbe öltöztették az aulát és az iskola folyosóit.

 

A faliújságok, 3D alkotások megidézték a múltat, s a jelent egyaránt. A résztvevőnek a folyosón végigsétálva lehetősége nyílt

  • az alsósok által a környezetvédelem témakörben írt meséit elolvasni, ill. a meseillusztróciót megtekinteni,
  • mesesarokban az oroszlánkirállyal fotózkodni,
  • Glóbi birodalmát felidézni,
  • a matematika és fizika érdekességeiről szóló plakátokat megtekinteni,
  • nagy tudósainkról szóló információkat begyűjteni,
  • A Töri diákszemmel – avagy ,,ósdi” dolgok modern köntösben c. tárlatot megcsodálni,
  • újrahasznosított anyagokból készült sakkészlettel játszani,
  • könyvfalat megnézni,
  • a számvonalat megfejteni.
A tavaszi szünet előtti napok mozgalmasan teltek valamennyiünk számára. Mindenki a “nagy napra” készült. Az izgulás is a tetőfokára hágott. Az 5 – 12. évfolyam képviselői közül sokan most próbálhatták ki magukat nagy közönség előtt. Valószínűleg mindenki egyetért velem, hogy mikrofonba beszélve elmondani a feldolgozott témával kapcsolatos érdekességeket közel 200 főnek nem kis feladat. A próba nem volt zökkenőmentes, de végül az előadók mindegyike ráhangolódhatott az eseményre.

2022. ápr. 13-án a tornaterem teljes díszben várta diákjainkat, tanulóinkat és a vendégeinket is. A standokon az Abacusan Stúdió, a Szent István Gimnázium lelkes csapata, s iskolánk robotika szakköre, ill. a 9. osztály osztozkodott. Kikerültek az Artec robotok, Lego robotok, a digitális kütyük, ill. a szabaduló szoba kellékei is.

Az esemény iskolánk igazgatónője Szabóné dr. Marlok Júlia nyitotta meg.

Az osztályok előadásai, kísérleti bemutatói következtek. Megtudhattuk, hogy az Élet fája 3 részből áll, amit ötödikeseink Minecraftban is megjelenítettek. Sok információt kaptunk a hokiról, a magyar Nobel díjasokról, a főnevek és irodalmi művek kapcsolatáról  (magyarul itt olvashat a témáról), a szárazjégról, az ökológiai lábnyomról,  ill.  Portugáliáról egyaránt. 8. osztályosaink rendkívüli hírekkel jelentkeztek be. Videójukat az alábbi linken tekinthetik meg.

A nagyközönség a bordásfalakon elhelyezett  Töri diákszemmel, avagy ,,ósdi” dolgok modern köntösben c. projekt produktumait és Élet fája 3D alkotást is megtekinthette. 

A kísérleti bemutató is nagy tetszésnek örvendett. 

 

Az esemény 2. részében különböző foglalkozásokra invitáltuk diákjainkat.

  • Lehetőségük nyílt Legot programozni és “digitális kütyüket” kipróbálni a Szent István Gimnázium csapatával,
  • Artec robotokat programozni az Abacusan Stúdióval,
  • Megtekinteni Az egy története c. 12. osztály által színpadra vitt előadását,
  • Lépésszámlálót programozni Micro:bittel és Marcsi nénivel,
  • Egyszerű kísérleteket végezni a 11. osztály képviselőivel,
  • Digitális játékot készíteni Hot Potatoes programmal és Marika nénivel,
  • Szabadulni a 9. osztály szabadulószobájából,
  • Kis autókat és robot karokat irányítani a robotika szakkör diákjaival,
  • Megtalálni a Tudományok könyvét egy digitális szabaduló szobában,
  • Vitorlás autót készíteni.

A paletta nagyon színes volt. Diákjaink ezt ki is használták.

Íme képösszeállításunk a standokról.

  • programozás Artec robotokkal

 

 
  • Az egy története – színdarab a 12. osztály előadásában:
  • Lépésszámláló készítése Micro:bittel:

Ezen a foglalkozáson az egészséges életmódot helyeztük a középpontba megfűszerezve egy kis informatikával.

Szerettük volna feltérképezni, hogy az iskolánk diákok által kedvelt pontjai (pl. büfé, udvar, tornaterem) hány lépés távolságra találhatók a gimnáziumi osztályoktól. Ehhez először a Micro:bit makecode felületén megírtuk a lépésszámláló programot, amelyet letöltöttünk a micro:bitekre. Ezután a diákok párosával választottak maguknak egy célállomást, a lábukra felerősítettük a kis lépésszámláló szerkezeteket, és már indultak is teljesíteni a küldetést. A küldetés során nem csak a lépéseket számláltuk, hanem stopperrel mértük az időt is, valamint lemértük a résztvevők lépéshosszát is. Ezekből az adatokból aztán ki tudtuk számolni, mekkora távolságot kellett megtenniük a cél eléréséhez, milyen sebességgel mozogtak, és mivel az interneten arra is választ kaptunk, hogy egy lépéssel hány kalóriát égetünk, az elégetett kalóriák számát is meg tudtuk határozni. Végül pedig ahhoz gyűjtöttünk ötleteket, hogy a hétköznapok során hogyan tudjuk növelni a napi lépésszámunkat ezzel is egészségesebbé téve életmódunkat.

  • Bit:Bot irányítása Micro:bittel:

  • Lego programozás a Szent István Gimnázium diákjaival – Lego sumo

  • Tudományos szabadulószoba:

A résztvevő az eltűnt Tudományok könyvének nyomába ered, 7 kihívás során megszerzi a megfelelő információkat, kódokat, szórakozik, sok mindent megtud a tudományokról, s még egy vitorlás autót is készít.

 

 

Visszejelzésekből tudjuk, hogy sokan sajnálták, hogy egyszerre nem tudtak több helyen is helytállni, kipróbálni, érdeklődni. Nekik ezúton üzenjük, hogy jövőre reményeink szerint ismét lesz Színpadon a tudomány.

Íme a mozgókép- és képösszeállítás az eseményről:

 

 

Az eseményen jelen volt a Domovina televízió és a Ĺudové Noviny magyarországi szlovákok hetilapja újságírónője.

A cikket itt olvashatják.

Domovina adása: